Bílý Boeing 737 společnosti ČSA strmě stoupá nad Ruzyňské letiště, a nechává
tak za sebou nejen Prahu, ale především všechen shon a starosti,
které jsou spojené snad s každým odjezdem na netradiční dovolenou.
Kolik se toho jen vždy nakupí v práci těsně před odjezdem. Ale je to
za námi a s kamarádem Tomášem Zikmundem, nadšeným veteránistou,
leteckým fandou, fotografem a především výtečným parťákem, míříme
do Anglie, kde bude naším hlavním cílem Airshow v Duxfordu, věnovaná
letadlům z druhé války. Obávané odbavení, zpřísněné kvůli náboženským
fanatikům, proběhlo kupodivu bezproblémově a rychle. A tak i přes
malé zpoždění odlétáme v dobré pohodě. V kabině tiše přede klimatizace
a já se snažím číst nějaký magazín. Ale nedokáži se soustředit, protože
už se do Londýna strašně těším a také přiznám, že jsem trošku nervózní,
protože je to má první cesta, kterou jsem celou vymyslel a zařídil
z pohodlí své ložnice, sedíce u klávesnice počítače. A teď
mi přirozeně zajímá, zda máme skutečně vyřízené rezervace hotelů, zda
na nás bude v půjčovně čekat vůz, ale i taková drobnost, jakou
je platnost informací o jízdném v londýnském metru.

Ale naštěstí
mě vytrhává z úvah příchod sympatických letušek, které nám podávají večeři,
a nechávají nám vybrat pití. To je u nízko nákladové odnože
ČSA, tedy click4sky, velmi milým překvapením. Před Londýnem musíme chvíli
kroužit, protože je na Heathrow velký provoz a piloti čekají na povolení
k přistání. Ale i to přichází, a my za několik minut nato
vcházíme do prostorné haly největšího londýnského letiště. I když
jsme si s kámošem brali oba jen nezbytné minimum, stejnak cítím váhu
zavazadel. Na zádech batoh, jehož nejtěžším závažím je stativ, kterému
jsem musel sundat hlavu a dát ji zvlášť, abych ho vůbec dovnitř nacpal, a na pravém
rameni ještě brašna s aparáty. Tom nezapomněl na pár Čabajek řka,
že jednak má klobásky rád, což všichni samozřejmě vědí, a druhak
co bychom to byli za české cestovatele, kdybych neměli sebou každý aspoň
šišku salámu. Na to se nedalo nic namítnout a tak jsem přirozeně
kývnul, když jsme si pro jistotu v tranzitu na Ruzyni ještě pár klobásek
přikoupili. Asi desetkrát dražších než v Anglii, ale sichr je sichr,
smrti hladem se tedy bát nemusíme. Nyní tedy, obklopeni lehkou vůní maďarské
udírny, scházíme na stanici metra. Cesta to je snadná a vše je přesně
tak, jak se jevilo na webových mapách, tedy ani neudiví, když po
slabé půlhodince cesty staneme před malým penzionkem, stojícím přesně tam, kde má být. Později
ho nazveme U Inda, kvůli sympatickému recepčnímu. Akorát chvilku
řešíme jaký pokoj si vzít, protože ten, který jsme měli objednán, se nám
moc nelíbí. Ale mladík nám vychází ochotně vstříc, mění nám pokoj a my se ubytováváme.
Nevím jak vy, ale když se já ocitnu v cizí zemi, tak si nejdřív musím
vyzkoušet postel. Hupnu na ni, a protože se komfortem rozhodně nemůže
měřit s domácím pelechem, je třeba jít provést aklimatizaci do místního
hostince. Co Vám budu povídat. Krčma U Růže & Koruny je jak
vystřižená z anglického románu a nechladné pivo má přesně tu
správnou, nahořklou příchuť. I zvyk nalévat skutečně celou pintu
do sklenice se stejným objemem se nemění, a tak si cestou od baru
můžeme krásně polít ruku, a posléze pobryndat celý stůl. Ach anglická
pohodovosti.

Ráno máme nabitý program, takže si dáme dvě pivka, přesněji světlý Ale, Tom místo
druhého přechází na cider, u kterého už zbytek pobytu většinou zůstane, já si dávám Bitter, kterému také přicházím na chuť,
a jdeme na kutě. Pro ty, co v Anglii nebyli, ani nečetli Pravidla
moštárny, vysvětlím, že cider je v podstatě alkoholický jablečný
mošt. Velmi chutné, osvěžující, ale poněkud zrádné pití. Ráno se budíme
do nádherného dne a po sprše se rozhlížíme po inzerované snídani.
Kde nic, tu nic, nuže jdeme hledat mladíka. V domě však není kromě
nás živá duše, nezbývá než se vydat do místní sámošky. Za příznivý peníz
kupujeme vše potřebné pro opulentní krmi, zvlášť z mléka jsem
nadšený. U nás by se jistě prodávalo pod názvem smetana. Tak namasírovat
nohy, zamknout pokoj, klíč Zigoš pečlivě zapíná do kapsy u vesty
a vzhůru do víru velkoměsta. Stanice metra je spíš malým, roztomilým
nádražíčkem, i vagony metra jsou menší než ty pražské. Takové subtilnější,
útulnější. Nejdřív míříme do centra k řece, po jejímž břehu se vydáváme
směrem k obřímu ruskému kolu, ke slavnému London Eye. Stále je na
co koukat, všude je co fotit, foťák ani nevracím do brašny. První, co
si bezděčně uvědomuji, je multikulturnost starobylého města nad Temží.
Černoši, běloši, asiaté a muslimové. Vše se přirozeně mísí v pestrém
kolotoči. Po chvilce mi to již ani nepřijde, a přesto v tom
cítím určitou exotiku.

Dohadujeme se, že nejdřív zkusíme let na londýnském
oku a doufáme, že tam nebude po ránu velká fronta. Přicházíme před
desátou, v době, kdy první návštěvníci ještě neobjeli ani celé kolo
a fronta je skutečně snesitelná. Za deset minut vstupujeme do vejcovité
gondoly z kovu a skla, ovšem poté, co procházíme nezbytnou kontrolou,
při které musí dát Tom do depozitu svůj nůž usměvavému chlapíkovi. Kontrola
je opravdu velmi pečlivá. Bezděky mě napadá, jakou frontu a především
nevoli, by taková procedura vyvolala v Česku. Samotný let je úžasný,
město i se všemi památkami je pod Vámi jako na dlani a mezi
tím vším, se majestátně vine tok Temže. Všude cvakají fotoaparáty, lidé
se fotí navzájem a páry půjčují své aparáty spolucestujícím, aby
je zvěčnili na památku. Po vystoupení dostáváme od usměvavého černocha
nůž a vyrážíme dál do města. Tentokrát míříme na válečnou loď HMS
Belfast, kotvící nedaleko Tower bridge. Z lodi je plovoucí muzeum,
přístupné molem ze břehu. Platíme tedy přístupné vstupné a vyrážíme
na prohlídku. Loď je daleko větší, než se zdá ze břehu a i když
nás oba vše zajímá, po více než dvou hodinách prolézání palub, trajdání
po úzkých schůdcích nahoru a dolů, shodně konstatujeme, že nejspodnější
kajutu s motory vidět nemusíme, přestože jsem se na ní původně velmi
těšil. A škobrtajíc po posledních strmých schůdcích, loď jejího veličenstva opouštíme.

Chtělo by to cider. Vzápětí
ho pořizujeme v obchůdku a s charakteristickým sykotem
promptně otvíráme vychlazené plechovky. Nápoj je skutečně lahodný a osvěží,
ovšem za čas člověk nutně musí vyhledat toalety. Ale to patří k prohlídce
cizího města tak jako tak. Celý den couráme po městě, není proto divu,
že večer dorazíme na hotel úplně ucabrtaní. Jen jedno mě tíží. Nepochopitelně
jsem si nevzal nabíječku na baterii do Nikonu a je jasné, že při
takovém provozu mi pět dní nevydrží. Milý recepční mi vychází vstříc a společně
hledáme, kde jí nejblíže koupit. Jenže druhý den brzy ráno odjíždíme do
Duxfordu a obchody otvírají později. I verze, že jí pro mě koupí
na e-bay, je sice lákavá, ale nestihl bych její doručení. Necháváme to
tedy koňovi a po malém šlofíčku vyrážíme na jedno K růži a koruně.
Smráká se, již je po deváté, když proti mně jde starší pán se zrcadlovkou
Nikon na krku. Osměluji se a s prosbou mu vysvětluji, co se
stalo. Pán má neuvěřitelné pochopení a nabízí mi, že mi akumulátorek
dobije. A skutečně po hodině si jej u něj vyzvedávám dobitý.
Odmítám vřelé pozvání na čaj od jeho paní a s mnoha děkovnými
slovy opouštím jejich domek, abych se s nově dobitým, tedy chci říci
nabitým klidem, mohl spokojeně odebrat do oblíbeného pubu. Ráno balíme,
platíme a vyrážíme do půjčovny Avis pro auto. Vše zase krásně klape,
takže po chvilce mám v ruce klíčky od fungl nového, tmavě šedého
Golfa s klimatizací. Po dohodě s Tomem si nepřiplácíme havarijní
pojištění, protože přeci nebudu bourat s vlastní viny, že. Nu, na kontinentu
by to mělo svoji logiku, ale když usedám po krátkém komickém výstupu s otevíráním
vozu na pravé sedadlo, a místo zařazení jedničky se chytnu dveří,
dochází mi, že by možná 52 Liber bylo smysluplně utracených. Leč šedá
je teorie a zelený strom poznání. Párkrát ještě zmateně obkroužím
parkoviště, abychom výjezd objevili přímo za místem, kde jsme si vyzvedli
auto, a hurá do Duxfordu. Ouha. Žádné hurá. Jestli Vám Praha přijde
ucpaná, je to úplná balada proti Londýnu. Řidiči jsou sice galantní, ale
to nic nemění na tom, že se prakticky nepohybujeme. Ovšem nijak nepropadáme
malomyslnosti. Já čas od času komentuji krásná pozadí procházejících mladých
dam a Tomáš si s jistou škodolibostí všímá, že mi na každé páté
křižovatce chcípne motor. V autě je prostě veselo. Ale nic netrvá
věčně, i my konečně dorážíme na městský okruh a z něj sjíždíme
na dálnici M11, vedle níž leží cíl naší cesty. Ta vesele ubíhá, takže
již po slabé hodince vjíždíme do areálu Imperiálního válečného muzea,
které je zároveň Duxfordským letištěm i dějištěm Airshow Flying legends
2008, která má začít druhý den. Již vstupní objekt, jenž je zároveň prodejnou
suvenýrů, dává tušit, že máme před sebou mimořádný zážitek, a když
při vstupu na plochu vidíme na vlastní oči dva bombardéry B-17, a bývalý
pilot jedné z nich, Liberty Belle, nás po krátké rozmluvě a symbolickém poplatku zve dovnitř,
mám dojem, že vstupuji do leteckého nebe. A tak prolézáme letadlo
a kolem letadel, fotíme a zas oblézáme. Trajdáme po stáncích
se vším možným co připomíná letadla, a mezitím, když prší, procházíme
jednotlivé hangáry s expozicemi muzea.

Když už padáme únavou, odcházíme
do místního letištního baru na jedno. K našemu úžasu se zde mimo
jiné prodává i pivo Spitfire. Samozřejmě si každý kupujeme láhev
a s úsměvem malých rošťáků ho jdeme vypít. Na konci dne, po
prohlídce úžasného množství atrakcí, si každý postupně platíme let v simulátoru
Spitfiru. Nevelká kabina na hydraulických nožkách, je přístupná po krátkých
schůdcích, neváhám tedy a usazuji se doprostřed před velké plátno.
Chlapík od obsluhy na mě mávne zdviženým palcem a již se zavírají
dvířka kabinky. Nerozzářit se plátno přede mnou, utonul bych ve tmě a možná
v nejistotě, takto ji mi jasné, že letím nad kanálem poblíž bílých
doverských útesů, a jsem účasten pěkné mely Spitfirů a Mezků.
Tedy Messerschmittů 109. Pořádně jim vyprášíme kožich, ale přes naše jasné
vítězství vystupuji z kabinky po 4 minutách na poněkud nejistých
nožkách. Se směsicí upřímnosti a malé škodolibosti, doporučuji tuto
atrakci i kámošovi, páč je třeba, abychom to zažili oba. Po chvilce
vylézá z kokpitu i on, tváříce se také jako poněkud užaslé eso
od Doveru, a můžeme se pomalu pakovat do hotelu. Konec konců druhý
den se sem vrátíme. Hotel je mimořádně útulné stavení v klasickém anglickém
stylu, položený v malé vísce Odsey. Paní hoteliérová nás vítá, vtipkuje
a po krátké proceduře nám předává klíče od pokoje. Pokojík je krásně
zařízen, koupelna útulná a osušky tlustší, než má maharadža. To si
necháme líbit! Po skvělé večeři a pár sklenicích bitteru a cideru, usínáme jako
koťata. Ráno, po výtečné pravé anglické snídani, vyrážíme na Airshow. Je
tu již spousta návštěvníků, ale pořadatelé fungují na jedničku, takže bez
čekání parkujeme nedaleko hangáru, věnovaného americkému letectví, abychom
se mohli pro tento den stát součástí této show. Na cestách je ještě daleko víc stánků se
vším možným, ale především na stojánce je obrovské množstvích letounů. A jakých!
Devět Spitfirů, pět Mustangů, tři Bé sedmnáctky. Takhle by šlo pokračovat
snad do nekonečna. Ani nevím co říct. Je to úžasný den, ale airshow patří mezi věci,
které se dost dobře nedají popisovat. To je prostě potřeba vidět. Jen jeden bod musím zmínit, a tou
je parta nadšených sběratelů s plně funkčními letadlovými motory
Rolls Royce na podvalnících,
se kterými čas od času pořádně zavrčí.

Vskutku pocitově srdeční záležitost, která mě úplně
magicky přitahuje, a určitě je jedním z bodů našeho programu, které na
mě zanechávají největší dojem. Co šlo vidět, jsme viděli, nakoupili si spoustu
zajímavých věcí, povídali se zajímavými lidmi. Konec odpoledne nás zastihuje
v údivu nad statečnosti dívek, létajících na horních křídlech akrobatických
dvojplošníků. Poslední bod našeho programu, je schůzka s Phillipem
Grayem, bývalým kapitánem Lancasteru. To je skutečně velmi milý a vřelý
pán, a pro mě to bude jistě nezapomenutelný moment. Dost mi to připomíná
setkání s astronautem Jimem Lovellem. Nechávám si tedy ještě od tohoto britského
sympaťáka, kterému bych jen stěží hádal jeho věk, podepsat jím napsanou
knížku, Tomášovi podepisuje leteckou mapu jižní Anglie a vzhůru zpět do hotelu. Po příchodu na pokoj a nádherné
sprše cítím, že jsem úplně zničený a tak je jedinou možností krátká
dřímota. Večer se nám náhodou poštěstí seznámení se dvěmi krajankami, které
zde žijí třicet, respektive čtyřicet let. S oběmi dámami si docela pěkně
poklábosíme, ale je cítit únava, kterou ani panák výtečné jednosladové whisky nerozhání
a tak jdeme na kutě poměrně brzy. Tady nemohu nezmínit, jak je příjemné, že se v anglických restauracích a barech
nekouří. Atmosféra stylové hospůdky zůstavá, ale po večeři neodcházíte prouzeni,
ani nemusíte rovnou házet všechno oblečení do pračky. Nedělní
ráno nám servíruje pan hoteliér snídani na zahradě, kde velmi obdivuji jejich
zahradní nábytek. Pak se loučíme a vyrážíme na nejzazší bod naší cesty,
do Cambridge. To Vám je krásné město. Jedním slovem úchvatné. Strávíme zde
velmi milé dopoledne, a nadchází čas návratu do Londýna. Tam celkem
svižně nacházíme hotel,

a po ubytování odjíždíme vrátit auto. Vše probíhá daleko hladčeji než
by škarohlíd čekal a pojistky skutečně nebyla třeba. Co s časem? Jedeme
do města na cider a bitter. Couráme ulicemi, někdy se zastavíme na jedno
v hospůdce a zas jdeme dál. Spíše nutnost vyhledat toalety, než
žízeň, nás přivede do obyčejně se tvářícího pubu, který se uvnitř ukáže
jako karaoke bar, obsazený toliko muži. Zrychlenou chůzí opouštíme tento
podezřelý hostinec, který je podle mého pro gaye, jak se dřív říkávalo,
pro teplouše. Nakonec skončíme v indické krčmě nedaleko hotelu, kde
zkoušíme, kolik ciderů organismus snese. Naštěstí dobrotiví Indové zavírají
dříve, než se nám to podaří zjistit, takže máme poslední den jen malinkou
kocovinku. Ostatně jsem přesvědčen, že snadné ráno máme i díky současnému
nekuřáckému prostředí v britském pohostinství. Snídaně je zase výtečná,
ale na vesnický hotel Jester, tedy Jeseter, jak jsme ho přejmenovali, nemá.
Po snídani pečlivě balíme a vezeme věci do úschovny zavazadel na nádraží,
abychom se s nimi nemuseli přes den tahat. Po vystání fronty se vydáváme
na závěrečnou prohlídku Londýna. Buckinghamský palác s výměnou stráží
a oddychový šlofík v Hyde parku jsou světlými body procouraného
dne, poprvé zcela bez děště. Nemůžeme si nevšimnout příslovečné úpravnosti
parků. Kdekoli se můžu natáhnout, aniž bych měl obavu, zda si tam přede
mnou neulevil nějaký pejsek. Přitom to není strohý pořádek německý. Je to
taková pohodová čistota. I veřejná WC jsou v podstatě čistá a ještě k tomu
zdarma. Ale odpoledne se chýlí ke konci, je čas návratu. Ještě že tak, nohy
už skoro necítím a připadá mi, že jsme ušli snad sto mil. Jedem tedy
pro věci do úschovny, a hurá na letiště. Ale ouha. Metro je večer nacpané
tak, že jsme rádi, když se dostaneme do druhého vlaku, každý jinými dveřmi.
Dál již jde vše jako na drátkách. Ještě si prohlédneme free shop, projdeme
důkladnou kontrolou, ve které se musíme i zout, a míříme do eroplánu.
Jen na okraj musím zmínit, že ani jedna z kontrol na letištích, ani u London
Eye neobjevili, že mám v boční kapsičce brašny fotoaprátu námořnický nůž,
o kterém ani já sám nevím, protože v ní omylem zůstal z jachtařské
dovči, a přijdu na to až doma. Nakonec této perfektně klapající dovolené
nepřekvapí, když pěkně na čas startujeme přesně po západu slunce z runwaye
letiště Heathrow. Sedím u okénka, a jelikož je jasno, koukám dolů na
třpytící se vody u pobřeží Anglie. Za ním, v dáli za kanálem, vidím
první světla kontinentu. Vedle mě začíná pravidelně oddychovat Tomáš. V
kabině letounu je potemněno, já se dlouze dívám dolů na vody kanálu, oddělujícího
Británii od pevniny a vzpomínám na spojenecké piloty. Zdá se mi, jako
bych znovu slyšel burácivě sytý zvuk motoru Rolls Royce Merlin, a oči
v temnotě marně pátrají po štíhlých siluetách stíhaček, vznášejících se
bezmračnou nocí nad mizícím Doverem. Kdepak, již dávno tam nejsou, ale já
bezpečně vím, že na tuto leteckou výpravu nikdy nezapomenu.