RR Griffon

Rolls Royce Griffon Mk.58

12. července ´08; Duxford, Anglie

Jak popsat pocity, které má člověk stojící v bezprostřední blízkosti za leteckým motorem, nijak netlumeným vidlicovým dvanáctiválcem o objemu téměř 37 litrů. Jak vyjádřit dojem, kterým Vás zcela pohltí dunící kovový organismus, schopný při přídavném vstřikování vody s metanolem vyvinout výkon 2455 koňský sil. Ne, není to překlep. Nejušlechtilejší, kompresorem přeplňovaný agregát, ženoucí dvě protiběžné stavitelné vrtule na plný výkon. Řvoucí mašina, udělující letounu doslova omračující zrychlení. Je to velice intenzívní a emotivní zážitek! Nakonec jsme se s Tomášem shodli, tedy když jsme poodešli dostatečně daleko a začali znovu trochu slyšet, že ohlušující a přeci úžasně uchu lahodící zvuk, dostává člověka do pozitivního transu. Dovedu si představit, jak moc piloti těmto motorům věřili, jak uklidňující, až konejšivý byl pravidelný tlukot kovového srdce v přídi letounu. O to děsivější musela být chvíle, kdy rozstřílený agregát začal vysazovat. Myslím, že i hodně tvrdému chlapovi spadlo srdce do kalhot...
Motor s jednou vrtulí byl zastavován do posledních verzí Spitfiru, tato verze poháněla model Spiteful. Vystavovaný exponát měl samozřejmě vrtule velmi zkrácené.

Nikon D200, Tamron 17-50/2,8 XR Di II